Outlet centers en hun omgeving

Outlet centra werden vroeger gebouwd ver weg van winkelsteden omdat men dacht dat deze centra de concurrentie zouden aangaan met de klassieke shopkanalen. Aangezien het meer en meer duidelijk werd dat outlet centers geen concurrenten zijn van shoppingcentra of winkelsteden, maar eerder complementair zijn met dit aanbod, is het meer en meer de gewoonte om outlet centers te bouwen bij stadscentra.

Een outlet center zoekt zijn nationale en internationale bezoekers in een ruimer gebied dan winkels in een stadscentrum. Door het feit dat tot 50% van deze bezoekers ook het nabijgelegen stadscentrum bezoekt, kan een outlet center worden gezien als een extra motor voor de activiteiten in de stad. Dit geldt des te meer voor steden met een grote toeristische aantrekkingskracht (zoals Gent in België).

Komen de bezoekers van ver, voor de rekrutering van hun personeel zoeken de outlet centers wel lokaal. Daarom betekent de komst van een outlet een sterke boost voor de lokale werkgelegenheid; en dit niet in het minst voor zwakkere doelgroepen zoals jongeren en laaggeschoolden. Het spreekt voor zich dat deze extra werkgelegenheid de gemiddelde koopkracht in de stad de hoogte in duwt.

Tot slot hebben outlet centers zelf ook meer en meer zorg voor de interactie met hun omgeving. Zo wordt er bij de bouw veel aandacht besteed aan openbaar vervoer naar de binnenstad en worden er vaak comités opgericht met vertegenwoordigers van beide partijen om te kijken hoe de complementariteit kan worden gemaximaliseerd.