Wie zijn de bezoekers van outlet centra?

Een outlet center zoekt zijn bezoekers in een beduidend ruimer gebied dan winkels in een stadscentrum of een klassiek shopping center. Hierbij wordt niet enkel gemikt op nationale consumenten maar ook op internationale shoppers. Deze komen in de eerste plaats uit buurlanden, maar ook van buiten de Europese Unie (gemiddeld 10% van alle bezoekers). Binnen deze 10% van buiten de EU is de vertegenwoordiging van vooral Chinezen steeds zeer sterk.

Gemiddeld zijn bezoekers ongeveer 1u onderweg naar het centrum. Deze reistijd maakt dat mensen van het bezoek aan een outletcentrum een echte daguitstap maken die ze gemiddeld slechts een paar keer per jaar herhalen. Deze dag wordt dan meestal ingedeeld met 2u reistijd (heen en terug), een gemiddeld bezoek van 3u aan het outletcenter en nog 2 à 3u waarbij de nabije omgeving van de outlet wordt bezocht “nu ze er toch zijn”. Zo blijkt uit analyses van outlets die dicht bij een stadscentrum zijn gelegen dat 50% van de bezoekers ook het nabijgelegen stadscentrum bezoekt.

Uit bezoekersstatistieken blijkt dat de bezoekers bovendien zelden alleen komen, maar wel met 2 à 3 (of zelfs meer). Bezoekers van outletcentra zijn dan ook vaak gezinnen met kinderen. Vandaar dat de meeste outletcenters ook extra activiteiten voorzien voor kinderen.