Een outlet center is een belevingscenter

Een outlet center zoekt zijn bezoekers in een ruimer gebied dan winkels in een stadscentrum of een klassiek shopping center. Gemiddeld zijn bezoekers ongeveer 1u onderweg naar het outlet center. Een outlet bezoeken is dan ook een echte daguitstap met het gezin.

Deze dag wordt dan meestal ingedeeld met 2u reistijd (heen en terug), een gemiddeld bezoek van 3u aan het outletcenter en nog 2 à 3u waarbij de nabije omgeving van de outlet wordt bezocht “nu ze er toch zijn”. Zo blijkt uit analyses van outlets die dicht bij een stadscentrum zijn gelegen dat 50% van de bezoekers ook het nabijgelegen stadscentrum bezoekt en daar ook consumeert.

Naast het plezier dat outlet centers bieden om (luxe)kledijmerken te kunnen aankopen die je niet elke dag aantreft, wordt van outlet centra dan ook verwacht dat ze, veel meer dan shopping centers, vooral belevingscentra zijn. De shopervaring wordt er dan ook vaak aangevuld met een ruim aanbod aan horeca, kinderanimatie, themadagen met extra festiviteiten, etc.