Wat is een outlet center vandaag?

Een outlet center kan men vandaag definiëren als: “een plaats waar verschillende producenten van designer merkkledij aan sterk verminderde prijzen hun afgelopen collecties aanbieden.” Deze definitie onderscheidt een outlet center duidelijk van winkelen in de stad of van een klassiek shopping center.

In een outlet center zal je internationale kledingmerken (zoals Nike, Adidas, maar ook Armani en Burberry, etc.) aantreffen terwijl je in een klassiek winkelcentrum een H&M, een Zara of zelfs een Carrefour zal kunnen bezoeken. Gezien beide soorten winkels uiterst zelden op elkaars terrein komen, kan een outlet center worden beschouwd als een aanvulling op het klassieke winkelaanbod. Deze complementariteit geldt trouwens ook voor de prijs enerzijds (afgeprijsde designerkledij is zelden goedkoper dan het klassieke aanbod) en de collecties die ze aanbieden anderzijds (nieuw vs. verlopen).

Meer dan klassieke shopping centra of kledingwinkels in steden zijn outlet centra bovendien ook echte belevingscentra. Naast een unieke winkelervaring verwennen ze hun klanten immers ook met een ruim aanbod van horeca, kinderanimatie, themadagen met extra festiviteiten, etc.

De bovenstaande verschillen zien we ook terug in het soort bezoekers en de frequentie waarmee deze de verschillende shopkanalen bezoeken. Zo trekt klassieke retail meer lokale bezoekers aan, terwijl een outlet mikt op mensen die veraf wonen (reistijd +/- 1u). Omdat men in een outlet bovendien geen dagelijkse producten aantreft, wordt dit kanaal gemiddeld slechts 2 à 3 keer per jaar bezocht, terwijl een stadscentrum bijna wekelijks wordt aangedaan.