Hoe zijn outlet centers ontstaan?

Outlet centers zijn geen recent fenomeen. Reeds meer dan een eeuw geleden kregen schoenenfabrikanten aan de Oostkust van Amerika het idee om beschadigde goederen en productieoverschotten aan hun werknemers aan te bieden tegen sterk verminderde prijzen. Ze openden daarvoor vaak een kleine winkel nasst hun fabriek.

Tot in de jaren ’70 bleef dit concept ongewijzigd, al werden de outlet stores na verloop van tijd wel opengesteld voor niet-werknemers en werden er ook outlet stores geopend die zich niet onmiddellijk naast de fabriek bevonden.

Eind jaren ’70, begin jaren ’80, evolueerde het outlet concept in Amerika meer en meer naar het outlet center zoals we dit vandaag kennen, namelijk: een plaats waar verschillende producenten van designer merkkledij aan sterk verminderde prijzen hun afgelopen collecties aanbieden. Het hoofddoel van een outlet store is vandaag dus niet langer om beschadigde producten of productieoverschotten kwijt te raken – die zijn er door de technologische ontwikkelingen immers steeds minder – maar wel om de winkels in de klassieke retail vrij te maken voor nieuwe collecties.

Doordat deze designer merken meer en meer bekend werden enerzijds en de consument meer en meer belang begon te hechten aan een goede prijs-kwaliteitsverhouding anderzijds, kenden deze nieuwe outlet centers een sterke groei in de jaren ’80 en ’90.

Medio de jaren ’90, werd de outlet formule geëxporteerd naar Europa. Dit leidde tot de opening van de eerste  Designer Outlet Centres in Cheshire Oaks (Verenigd Koninkrijk) en Troyes (Frankrijk).