3/3/2015

Banimmo begrijpt de negatieve reacties ivm. een outlet center op The Loop niet


Gent – 27/02/2015 – Vorige vrijdag is de nv Grondbank The Loop gestart met de bouw
van een outlet center in het nieuwe stadsdeel The Loop (in een eerste fase gaat het
om de bouw van de parking). Vandaag wordt door een aantal partijen tegen deze
werken bezwaar ingesteld. Banimmo, die de parking voor Grondbank The Loop
bouwt, begrijpt deze reacties niet en benadrukt dat een outlet center geen shopping
center is.

Een outlet center is geen shopping center

Outlet centra kunnen worden gedefinieerd als “plaatsen waar verschillende
producenten van designer merkkledij aan sterk verminderde prijzen hun afgelopen
collecties aanbieden”. In een dergelijk center worden geen dagdagelijkse goederen
verkocht en tref je dus eigen winkels van bv. Adidas, Nike, Brioni en Armani, terwijl je in
de binnenstad of in een klassieke shopping terecht kan bij Zara, H&M, maar evengoed
bij een Carrefour of een elektrozaak. In die zin is een outlet dus complementair met de
winkels in de Gentse binnenstad en geen concurrentie. Een groot deel van de
toekomstige enseignes in het outlet center zijn vandaag in Gent en zijn wijde omgeving
zelfs niet aanwezig.

Internationale aantrekkingskracht

Bovendien mikt een outlet op een veel ruimer aantrekkingsgebied voor zijn klanten dan
het stadscentrum of een klassiek shopping centrum. Bezoekers van een outlet center
hebben er gemiddeld een reistijd van 1u tot 1,5u voor over. Hierbij wordt niet enkel
gemikt op nationale consumenten, maar ook op internationale shoppers van binnen en
buiten de Europese Unie.

Uit ervaring blijkt bovendien dat tot 50% van de bezoekers van een outlet center ook
het nabijgelegen stadscentrum bezoekt. Dit zal duidelijk het geval zijn voor Gent met
zijn zeer aantrekkelijk historisch stadscentrum. Mede door de rechtstreekse
tramverbinding tussen The Loop en het stadscentrum van Gent, zal de plaatselijke
detailhandel en horeca van deze dynamiek kunnen profiteren.

Jobs

Komen de bezoekers van (heel) ver, voor de rekrutering van het personeel zoeken de
outlet centers wel lokaal. Daarom betekent de komst van een outlet een sterke boost
voor de lokale werkgelegenheid, en dit niet in het minst voor moeilijke doelgroepen
zoals jongeren en laag- en middengeschoolden. Men schat dat het outlet center
minimaal 1.500 nieuwe banen in het Gentse zal opleveren. In een stad met meer dan
15.000 werklozen , waaronder een 3.000-tal jongeren, is dit zeker welgekomen.

Leren uit het verleden

Om onbegrijpelijke redenen, weigert men tot slot de ervaringen uit het recente
verleden in rekening te brengen. In 2005 waarschuwden dezelfde organisaties voor het
verlies van honderden banen door de komst van IKEA op the Loop. Exact het
omgekeerde gebeurde: de handelszaken in het centrum draaien goed, Ikea is een
trekpleister die nieuwe doelgroepen naar de stad en de regio brengt.
Het is deze dynamiek die professor Alexander D’Hooghe (directeur MIT Center for
Advanced Urbanism), enkele weken geleden uiteenzette in zijn visie op het “Gent van
de toekomst”: het ontwikkelen van een duidelijke stadsrand met een multifunctionele
stadsboulevard is voor hem cruciaal.